2018. október 31., szerda

Esti séta Gyulán

SMC Takumar 1.4/50

Nem Gyuláról szeretnék írni, bár azt hiszem, volna mit, mert nagyon elnyerte tetszésemet. Másodszor járok itt, mindkét látogatás mély nyomot hagyott bennem.
Lokálpatrióták, rendszeresen visszajáró vendégek majd megteszik, biztosan megtették számtalanszor a múltban, hogy Gyulát méltassák, nem érdemtelenül.
Én csak annyit írnék ide, hihetetlenül élettel teli, hangulatos város, rengeteg "aktív" fiatallal, akik mindig, mindenhol markánsan hozzájárulnak jelenlétükkel egy város képéhez, annak megítéléséhez.
Sok-sok kerékpáros, csodálatos Kőrös part, gyalog bőven bejárható távolságok, mindenfelé érdekes látnivalókkal. Szegedet imádom, és engem Szegedre emlékeztet, csak kicsiben. És ezt nem sértő szándékkal írom, sőt!
Ennyit Gyuláról, továbbiak képekben, amelyeket ebben a néhány órában sikerült készítenem.

SMC Takumar 1.4/50

Most inkább eme esti fotózgatás tapasztalatairól szeretnék írni néhány mondatot.

SMC Takumar 1.4/50

Első tesztútja volt ez egy velem egykorú manuális, azaz kézi élességállítású optikának, gyártása 1972-ben indult. Nagyon jó véleményeket olvastam róla mindenütt, minősége, a képek élessége vetekszik egy mai prémium objektívvel, karaktere, rajzolata pedig lepipálja azt.
Minden kép teljesen nyitva, 1.4-es blendével készült! Ilyen eredményre nem számítottam! A maximális rekesz értéken készült fotók általánosságban, a legtöbb objektív esetében lágyak. Itt ennek nem sok nyomát láttam, ne feledd, ezek a képek szinte tök sötétben készültek!

SMC Takumar 1.4/50

A másik dolog, amit érdemesnek tartok közzétenni, az a MILC géppel való fotózás éjszakai fényben, amire most másodszor volt lehetőségem.

SMC Takumar 1.4/50

Korábban, a tükörreflexes géppel való esti, éjszakai fotózások alkalmával soha, egyetlen egyszer sem jutott eszembe, hogy színesben hagyjam a képeket, minden alkalommal konvertáltam fekete-fehérbe.
Ennek több oka van, volt. 
Egy, mindig szenvedtem az utcai lámpák miatt a fehéregyensúllyal (mondjuk ezzel most is). Nem szeretem a túl sárgás képeket, és ezek a lámpák ilyen fényt adnak. Minden kép különböző mértékben lett "sárga", sőt volt, amelyik, vöröses, lilás árnyalatot is kapott. Egyszerűbb megoldás volt a ff.
Kettő, a zajosodás. A zajt bizonyos szinten túl már szűrni sem érdemes (utólag, szoftveresen), mert a részleteket is elviszi, és a fotó szétesik, egy pacává válik. A ff jobban viseli a zajt, sőt bizonyos esetekben még előnyös is.
Három, soha nem voltam megelégedve az esti képek tónusaival, színeivel, mondjuk ez az előző kettővel összefügg. Megoldás - ff.


SMC Takumar 1.4/50

Most mindhárommal elégedett voltam, tetszenek a színek, a zaj bőven kezelhető, a fehéregyensúly meg... - hát azzal most is kínlódtam, így sikerült.
Ennek elsősorban a maximális méretű szenzor az oka, egyik nagyon pozitív hozadéka a full frame-nek az APS-C-s mérettel szemben.

SMC Takumar 1.4/50

A másik nagyon pozitív tapasztalat, hogy tudok élességet állítani! Az elektronikus keresőben világos képet látok (nem szaggat!), így azt is látom, hol szeretném élesnek látni a témát. Ilyen sötétben a tükrös géppel erre szinte esélyem sem volt, de legalábbis sokkal rosszabb hatásfokkal.

SMC Takumar 1.4/50

További probléma volt a csúcsfények és a sötét tónusok közötti hatalmas szakadék, amit a gép nem, vagy csak nehezen tud áthidalni. Kiégetni nem szabad a fényeket, mert az biztosan a kukába küldi a fotót. A tükrös géppel elsősorban erre próbáltam figyelni, ami gyakran alulexponált képet eredményezett. Ez pedig a zajosodást is megnövelte az utómunka során.
A MILC géppel ez is könnyebben megy, hiszen "élőben" látom az eredményt.

Hát ilyen problémákkal kell megküzdened, ha esti fotózásra szánod magad. Erre csak full frame és APS-C néretű szenzorral rendelkező fényképezőgéppel van esélyed, egyébként megesz a zaj.
Persze mindez csak akkor igaz, ha kézből fotózol, állvánnyal ilyen problémáid nem lesznek. Problémának ott lesz viszont az állvány cipelése. :)

Egy kis technikai infó a képekkel kapcsolatban: mindegyik ISO 3200-as érzékenységen, 1.4-es rekeszen, kizárólag kézi élességállítással, kézből, állválny nélkül készült az említett kortárs objektívvel. Kivételt képez a kastélyról lőtt fotó, itt állványként a földre fektetett táskám szolgált, kb. húsz perces szerencsétlenkedés után.


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50


SMC Takumar 1.4/50

SMC Takumar 1.4/50

2 megjegyzés: